Безпека та комфорт. В Україні запустили пілотний проєкт жіночих купе в потягах Укрзалізниці. З Дніпра рушив один з таких — перший рейс потягу Дніпро-Трускавець, в якому виділили окремі жіночі купе. Такі нововведення поки в тестовому режимі і на дальніх напрямках.
«Навіщо мені таке задоволення»? Такий допис на початку травня з’явився у твіттері і одразу викликав багато суперечок.
«Навіщо мені таке задоволення. Я ж тільки зайшла в купешку — і тут три чоловіки. Я тут три хвилини, а мені вже недобре. Шановна Укрзалізниця, зробіть, будь ласка, тільки жіночі купе. Бо я, певно, зараз буду купляти квиток в інше купе».
Не словом, а ділом. Укрзалізниця таки вирішила розробити проєкт жіночих купе. Один з чотирьох маршрутів — Дніпро-Трускавець.
Юлія та Дарина стали першими пасажирками цього купе.
Юлія та Дарина, пасажирки вагону для жінок: «До того я бачила історію у твіттері, через яку, мені здається, його і запустили так швидко, що до дівчини приставав чоловік. Я часто їжджу, для мене — це актуальна проблема. Тому, чому ні? Звісно, ми вибрали цей вагон, тому що це комфортно, це безпечно, більш комфортно себе відчуваєте, спокійно, тому так».
Юлія поділилась власною історією. До неї в потязі неодноразово залицялись чоловіки.
Юлія та Дарина, пасажирки вагону для жінок: «Це буквально кожна поїздка, особливо, коли в плацкарті, не в купе. Та і в купе також. Якийсь чоловік випив і поїхав: як справи, давай поспілкуємося, а куди ти їдеш, а в тебе є хлопець?»
Жіночі купе маркуватимуть на сайтах. Користуватись ними зможуть виключно жінки та діти, яким не виповнилося 6 років.
Ксенія Тищенко, начальниця потягу: «Він буде до кінця літа. Квитки коштуватимуть так само, як у вагоні інші місця. Квитки можна купити на сайті Укрзалізниці, будуть електронні квитки».
Провідниця вагону каже: жіночі купе дійсно необхідні.
Валерія Клименко, провідниця: «Я вважаю, що зараз жінки більш чутливі та вразливі. Я вважаю, що такі купе, вони зараз більше потрібні, у них буде зручніше знаходитися».
Ідея створення окремих місць для жінок не нова. У липні 2020 року країну сколихнула історія Анастасії Лугової. До купе, в якому їхала дівчина із 7-річним сином, увірвався невідомий, який побив її та намагався зґвалтувати.
Жертва нападу: «Я виглядала, як дуже спита особа. Тому що на обличчі ще не було цих синців, вони проявилися там на другий, на третій день. А в перший день просто було все опухле через те, що тут було два переломи, все обвисло, я не могла говорити. Мене всі питали, чи насправді ти хочеш про це заявляти, тому що суспільство може бути жорстоким і звинуватити в цьому тебе».
Альона — одна з тих, хто підтримує ініціативу та не боїться про це говорити.
Альона Носовська, активістка: «У якийсь момент ні з того, ні з сього він мені каже: «Я тебе хочу». У мене під подушкою на той момент вже був газовий балончик і я почувала себе трохи сміливіше. Я питаю: «Що ти сказав?» І він ще раз повторює: «Я тебе хочу». Я кажу: «Значить ти зараз чи заспокоюєшся, чи ти там лежатимеш, спатимеш в коридорі». Мільйони жінок в Україні просто мріють про таку функцію, щоб вона була доступною і в нас, щоб уникнути небажаних контактів, уникати цього стресу, а спокійно і у відчутті безпеки подорожувати».
Політологи ж зазначають: убезпечувати пасажирів слід не лише окремими вагонами, а й підвищенням безпекових норм.
Володимир Сонюк, политолог: «Чому в нас у поїздах немає поліцейських? Поїзд також фактично закрита система. Поки він не доїде до будь-якої станції, і бажано станції великої, бо маленька станція нічого не вирішує, на маленькій станції можна лише втекти».
У деяких країнах світу жінки мають можливість скористатися окремими вагонами як у потягах, так і в метро. В Японії, Швейцарії, Чехії, навіть в Індії вже активно працює така система. Тестувати жіночі купе Укрзалізниця планує протягом кількох місяців. Рішення про масштабування проєкту буде залежатиме від реального попиту та відгуків українців.
За матеріалами ДніпроTV.