49000 Полная версия страницы

Вкрадене небо – Дніпру та всій Україні: як місто бореться за аеропорт і чому впирається Феміда

Днями у Дніпрі має пройти важливе судове засідання, яке може поставити крапку у довгій та дуже складній історії навколо дніпропетровського аеропорту. Про те, як у Дніпрі намагаються вирвати дорогу в небо із загребущих лап бородатого олігарха та повернути його Україні – у нашому матеріалі.

Сумна історія

Аеропорт Дніпра – це сумна історія про те, як при повній байдужості та потуранні чиновників по всій Україні банально вкрали найважливіший об’єкт транспортної інфраструктури. Структури бородатого олігарха влаштували тут згубну монополію, загнали аеропорт у стагнацію та на десятиліття загальмували економічний розвиток величезного мегаполісу та як мінімум трьох областей усієї країни.

Але мешканці як міста, так і області, та й усієї країни не згодні з таким станом справ. Наразі міська рада Дніпра, фактично на користь держави Україна, у суді вимагає від Державіаслужби скасувати наказ про призначення експлуатантом аеродрому фірми, яка входить до орбіти олігарха Ігоря Коломойського. Після впевненої перемоги у Дніпропетровському окружному адміністративному суді фірма олігарха вирішила затягнути справу та подала скаргу до суду апеляційної інстанції. А ось там громадяни судді з якоїсь неясної причини не поспішають ухвалити остаточне та справедливе рішення на користь громади та всієї країни.

Читач запитає: йде війна, Україна бореться проти ворога, наскільки взагалі своєчасно зараз боротися проти монополії Ігоря Коломойського?

Відповімо: зараз – саме час! Боротися за інтереси всієї країни та територіальної громади, за відчинені ворота у небо. Щоб окремі персонажі, які багато десятків років (!) паразитують в Україні і палець об палець не вдарили для допомоги фронту після спільної перемоги вже не змогли продовжувати свої темні справи, грабувати національні багатства та розпоряджатися власністю міста та країни як своєї особистої

Як у Дніпра вкрали небо

Для того, щоб читач розібрався у складній та заплутаній історії “грабунку по-коломойськи”, розповімо передісторію.

Городяни стали заручниками олігарха та втратили аеропорт ще наприкінці нульових років. Треба сказати, аж до початку 90-х дніпропетровський аеропорт мав славну історію – авіарейси з нашого міста виконувались у кілька десятків (!) точок колишнього Союзу. У 2008 р. Кабінет міністрів під керівництвом Юлії Тимошенко схвалив Програму розвитку аеропортів, за яким аеродроми (у т.ч. – у Дніпропетровську) нібито мали залишатися у державній власності.

Однак у тому ж 2008 р. Рада нацбезпеки та оборони України вирішила передати майновий комплекс дніпропетровського аеропорту на баланс нового державного підприємства – “Міжнародний аеропорт “Дніпропетровськ”.

Зазначимо: сам аеропорт знаходився на балансі державної компанії “Дніпроавіа”. Ця держкомпанія володіла однойменною авіакомпанією з парком літаків, а також власне аеропортом “Дніпропетровськ” (він включає термінал та споруди), а також, що дуже важливо – аеродромом: це – злітно-посадкова смуга, руліжні доріжки та інші елементи інфраструктури.

Проте вже 2009-го року «концепція змінилася». Із рішення РНБО від 2008 р. вилучили (!) пункт про передачу аеропорту “Дніпропетровськ” на баланс нового державного підприємства. Але додали пункт про те, що можна приватизувати державну компанію “Дніпроавіа» (!)

У ході дуже поспішної приватизації найспритнішим покупцем держкомпанії з усіма її активами несподівано (чи очікувано?) стала компанія “Галтера”, яка, за даними ЗМІ та розслідувачів, входить до орбіти олігарха. Ця фірма і купила у серпні 2009 р. 94,5% акцій колишньої держкомпанії “Дніпроавіа”

Важлива деталь: “Галтера” зобов’язалося інвестувати у розвиток дніпропетровського аеропорту серйозні гроші – 882,1 млн. грн., у т.ч. направити на реконструкцію злітної смуги 107 млн грн, передати у власність держави ЗПС та радіомаячну станцію. Проте насправді фірма Ігоря Коломойського не зробила нічого.

Довідка

Важливо розуміти відмінності у поняттях:

аеропорт – це зазвичай будівля пасажирського терміналу (або кількох терміналів) та допоміжні споруди

аеродром – це злітно-посадкова смуга (ЗПС), руліжні доріжки, радіомаяки та ін. елементи інфраструктури.

Ще один важливий нюанс, до якого ми повернемося далі – невдовзі після приватизації призначається експлуатант аеродрому – приватна фірма “ТО “МА Дніпропетровськ”, знову ж таки – з орбіти Ігоря Валерійовича.

Важливо знати

Аеропорт Дніпра має стратегічне значення для всієї України

Мільйонне місто Дніпро є найважливішим промисловим та діловим центром України, а також логістичним хабом країни. Особливо наочно цей факт став видно у найскладніший воєнний час.

У зв’язку з цим розвиток аеропорту в Дніпрі має величезне значення для логістики, внутрішнього туризму та економіки в масштабах усієї України. Літати звідси можуть як дніпряни, так і жителі всього регіону, а також Запорізької, Херсонської, Кіровоградської, Донецької областей. Потенційний пасажиропотік з аеропорту в Дніпрі – до 1,6 млн осіб на рік

Розвиток аеропорту у Дніпрі – важлива можливість та виклик для всієї України. Та обставина, що тут досі існує монополія олігарха Ігоря Коломойського, є неприпустимим у сьогоднішній ситуації. Тому боротьба за можливість вільного розвитку аеропорту в Дніпрі, яка ведеться в тому числі і в судах – маркер готовності держави та її структур до реального позбавлення впливу олігархів на економіку та інфраструктуру.

Монополія “по-коломойськи”: аеропорт занепав, а ціни злетіли до небес

Що було після приватизації – всі дніпряни пам’ятають дуже добре. Олігарх через свою фірму-експлуатанта буквально видавив з аеропорту всі шановні міжнародні авіакомпанії, крім власної (бренди МАУ, Дніпроавіа, Роза вітрів), яка виконувала регулярні рейси лише до Києва, і то – за нечуваними цінами. Сто доларів за квиток до Києва не хочете? Ось такі “лояльні” ціни для дніпрян встановила фірма Коломойського.

При цьому олігарх категорично не збирався вкладати будь-які інвестиції в розвиток аеропорту або покращення сервісу, проте крок за кроком перетворив “двері на небо” у власну монополію.

Авторитетна думка

Геннадій Корбан, голова Громадської ради при мерії Дніпра:

“Ігор Коломойський володіє компанією МАУ, яка виконує міжнародні рейси. Тому йому як власнику МАУ не вигідно, щоби в аеропорту Дніпра сідали літаки інших авіакомпаній. З однієї простої причини, що весь пасажиропотік має купити у МАУ квиток, “підскочивши” до Києва. Він (Коломойський – прим.ред.) використовував аеропорт Дніпро як аеропорт «підскоку»

У результаті через жадібність та монопольне становище олігарха жителям Дніпра було дешевше і навіть простіше доїхати до Запоріжжя, полетіти з тамтешнього аеропорту до будь-якої країни Європи та повернутися назад, ніж платити нечувані гроші за годинний політ (!) до Києва. Що й казати – грабіж на рівному місці

Виникає питання: куди весь цей час дивилися держава та всілякі наглядові та контролюючі органи?

Що ж, у 2015 р. Фонд держмайна намагався розірвати договір продажу держкомпанії “Дніпроавіа” фірмі олігарха – у зв’язку з невиконанням умов договору: фірма «Галтера» не вкладала у розвиток аеропорту кошти, як зобов’язувалася. Однак після довгих судових процесів ФДМ позов програв. Не дарма стверджують, що олігарх має міцні зв’язки в судовій системі. І “ручні судді” на якийсь час забезпечили Ігорю Валерійовичу збереження статус-кво у володінні аеропортом.

“Злітка” розбрату

Ще один украй важливий момент для розуміння ситуації навколо аеропорту Дніпра. У пам’ятному рішенні РНБО від 2009 р. зазначалося, що після приватизації інвестор зобов’язаний передати державі злітно-посадкову смугу (це – ключовий елемент аеродрому). Проте фірма Ігоря Коломойського, яка перемогла у процесі приватизації, за багато років цього не зробила.

Характерно, що держава та її органи теж показали себе вкрай безпорадно у справі повернення об’єкта стратегічного значення, який за повним правом належить країні, але чомусь опинився в кишені в олігарха. У минулі роки різні міністерства (оборони, інфраструктури) так і не змогли розібратися, якому відомству та за якою процедурою має бути передано ЗПС аеродрому у Дніпрі. У результаті такої пасивності, яка межує зі шкідництвом, “злітка” де-факто досі в руках фірми олігарха.

Думка експерта

Олена Доненко, юрист, представляє інтереси Дніпра у боротьбі за аеропорт:

«Злітно-посадкова смуга досі не передана у власність держави, незважаючи на відповідне зобов’язання як у Рішенні РНБО, так і безпосередньо в інвестиційному договорі. Акти з компанією «Дніпроавіа» про передачу смуги не підписано».

Як Дніпро бореться у судах за своє небо

У Дніпрі, на відміну від численних та дуже пасивних держорганів, налаштовані рішуче та наполегливо домагаються того, щоб аеропорт в обласному центрі нарешті служив інтересам мешканців міста, величезного промислового регіону та всієї країни, а не лише збагачував бородатого олігарха.

Ще 2021 року жителі міста з неймовірною швидкістю підписали створену адвокатом Оленою Доненком електронну петицію про те, щоб розблокувати аеропорт Дніпра для польотів міжнародних компаній. До речі, це безпосередньо залежить від компанії-експлуатанта, яка знаходиться в руках Ігоря Коломойського.

Саме завдяки активності лідерів громади, держава в особі Президента Зеленського нарешті надала модернізації аеропорту в Дніпрі високий пріоритет. Після довгої тяганини було виділено фінансування, а сам проект включений в ініціативу “Велике будівництво”. Стартувало створення нової злітної смуги, а в рамках державно-приватного партнерства компанія DCH Олександра Ярославського розпочала будівництво нового пасажирського терміналу.

Однак, незважаючи на величезний суспільний запит на повернення аеропорту Дніпру та всій Україні, державні чиновники та структури досі ухилялися від рішучих кроків, щоб змінити статус-кво та приборкати свавілля Ігоря Коломойського.

Більше того, у 2021 р. Державна авіаслужба (входить до складу Міністерства інфраструктури) видає приватній компанії “МА Дніпропетровськ” (та сама, яку контролює олігарх) безстроковий (!) сертифікат експлуатанта аеродрому Дніпра. Отже, ситуація консервується: структури Ігоря Валерійовича, як і раніше, керують і старим аеропортом, і аеродромом, що включає злітну смугу та елементи інфраструктури.

Виникла небезпечна ситуація: навіть якщо держава та приватні інвестори вкладуть чималі гроші в модернізацію та створення нової ЗПС та терміналу, в аеропорту Дніпра де-факто продовжать господарювати структури Ігоря Коломойського. А значить, олігарх просто вмикне черговий багатомільярдний подарунок від країни.

Захищаємо інтереси держави та територіальної громади у суді

Для того, щоб Дніпро повернув собі ворота в небо, держоргани для початку мають провести відкритий та прозорий конкурс щодо вибору експлуатанта існуючого аеродрому, упевнені численні експерти.

У вересні 2021 р. міська рада Дніпра звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з вимогою до Державіаслужби скасувати визнання приватної компанії з орбіти олігарха експлуатантом аеропорту. Третьою особою було вказано фірму “МА Дніпропетровськ”.

Проте боротьба в суді проти олігарха за інтереси Дніпра та всієї країни виявилася тривалою та складною. Багато в чому – через незрозумілу поведінку (або навіть протидію) окремих суддів.

Для розуміння – спочатку юристам, які представляють громаду Дніпра, взагалі довелося доводити, що тупикова ситуація, яка через жадібність олігарха склалася в аеропорту, прямо шкодить інтересам дніпрян (!). Судовий процес (справа 160/1759/121) постійно затягувався і йшов майже рік, за цей час змінилися дві колегії суддів (Сидоренко Д, Боженко Н., Озерянська С. Тулянцева І.). Важливий нюанс: у процес як третя сторона вступило Національне антикорупційне бюро (НАБУ)

У вересні 2022 року суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Роман Голобутовський ухвалює рішення на користь Дніпра.

Хто і навіщо збиває Феміду з пантелику?

Однак, це ще не фінал нашої історії.

Фірма олігарха, яка була третьою стороною у процесі, подає апеляційну скаргу на рішення адміністративного суду. Наприкінці осені – на початку зими справа надходить до Третього апеляційного адміністративного суду. Після цілої серії переносів та затримок засідання призначили на початок січня. Розглядати скаргу компанії з орбіти Ігоря Коломойського на справедливе рішення обласного адміністративного суду має колегія суддів: голова – Іванов С., судді Панченко С., Чередниченко В.

Неймовірно, але в цей час Державіаслужба погоджується (!) з позовними вимогами міськради Дніпра – скасувати рішення про призначення експлуатанта аеродрому та провести новий відкритий конкурс. По суті, предмет позову вичерпано, відповідач готовий виконати вимоги позивача та без продовження судових розглядів. Незважаючи на те, що визнання позовних вимог трапляється в судах вкрай рідко, судді не надали великої уваги заяві, що надійшла – більше їх цікавило питання повноважень керівника відповідача: якщо він визнав позов, то чому не скасував самостійно сертифікат? (Таке обговорення, очевидно виходить за рамки розгляду суті спору).

Юристи, які представляють інтереси міської ради, зазначають: перше судове засідання тривало три години, істотну частину часу судді приділили питанню – а чи порушує експлуатант права та охорони, що охороняються законом, інтереси жителів Дніпра? Чому ж судді не бачать основної – очевидної проблеми, чи просто не хочуть її бачити?

Таке ставлення шанованих суддів до важливої для країни справі викликає серйозні питання. Нагадаємо, що в юридичній спільноті переконані: Ігор Коломойський, навіть позбавлений громадянства і втративши вплив на “Укрнафту”, зберігає дуже міцні зв’язки у суддівських колах.

Про дивну поведінку суддів у справі говорить унікальна ситуація, що склалася після засідання: одразу три сторони у справі – позивач (міська рада), відповідач (Державіаслужба), а також третя сторона (НАБУ) заявили клопотання про відведення нинішнього складу суддів.

Наявність відведення колеги суддів від трьох сторін процесу – практично нонсенс, який може свідчити про можливу упередженість слуг Феміди, заздалегідь сформовану позицію суддів та серйозну недовіру до їх дій.

На момент написання матеріалу колегія не задовольнила всіх трьох заяв про відведення, перенаправивши їх для вирішення питання відведення іншої колегії суддів. До вирішення питання розгляд справи зупинено.

Найближче засідання у цій справі в апеляційному адмінсуді призначено на 2 лютого. Але, судячи з уже наявних “лікарняних” суддів, раптових відряджень, дуже можливий черговий “креатив” від слуг Феміди.

З величезним інтересом чекаємо розвитку подій у справі, яка має стати першим важливим кроком у поверненні аеропорту Дніпру та всій Україні.

Борис Філатов, міський голова Дніпра:

“Коломойський та його банда не збираються здаватися. Вони підключають усі можливі важелі впливу. Тому – дивитимемося.

У нас – потужний альянс між міською радою та Національним антикорупційним бюро. Ми захищаємо інтереси держави та територіальної громади у суді. Проте хлопці, які багато років керували нашим аеропортом, збирали з людей гроші практично нізащо і монополізували фактично наше небо, вони не збираються здаватися”.

Олена Доненко, адвокат, представляє в суді інтереси міської ради Дніпра:

“Наразі позовні вимоги Дніпровської міської ради щодо скасування сертифікату експлуатанта аеропорту, яким беззмінно була фірма відомого олігарха, задоволені судом першої інстанції, але триває апеляційне оскарження. І вже сьогодні можу назвати цю справу найцікавішою з точки зору процесу точно у моїй практиці.

На стадії апеляції відповідач – Державна авіаслужба України – повністю погодилася із висновками суду першої інстанції, який відмінив сертифікат, і повністю визнала наші позовні вимоги.

За наслідком першого (після відкладення) судового засідання позивач, відповідач та третя особа у справі (НАБУ) подали заяви про відвід колегії суддів, одночасно побачивши в їх діях певну упередженість та ознаки заздалегідь сформованої позиції.

З точки зору процесу, одночасна і однакова думка сторін є дуже рідкісною, а в моїй практиці таке вперше.

З цікавістю очікуємо на подальший розвиток справи та нашу перемогу”

За матеріалами “Наше місто”

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Exit mobile version