В Україні триває реєстрація для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні. 49000.com.ua поговорив з Мариною Горбенко-Хвастуновою, директором Регіонального центру оцінювання якості освіти про складні завдання, особливості реєстрації та навіть намагався з’ясувати, чи в ЗНО щастя.
– Які нові умови реєстрації з’явилися в 2019 році?
– Процес реєстрації не змінився. Так само маємо дві великі категорії. Перша – це випускники минулих років, ті, хто отримали атестат раніше. Вони формують комплект документів самостійно. До нього входять реєстраційна картка, копія паспорта, копія атестата, завірені власноруч. Картка і заява мають бути сформовані і правильно оформлені. Тобто, програма реєстрації дозволяє внести свої анкетні дані, обрати предмети для складання, роздрукувати картку. Для оформлення треба наклеїти два фото, прописати текст стосовно реєстрації на оцінювання, засвідчити факт ознайомлення з порядком проведення. Останнє – дуже важлива річ. Це юридична норма, без якої ми не можемо зареєструвати людину, без фото і власного підпису реєстрація також неможлива.
Інша категорія – це одинадцятикласники, які складають державну підсумкову атестацію, і учні закладів професійно-технічної освіти, що в цьому році також здобувають повну середню освіту, також студенти других курсів технікумів. Для них вимога інша – вони складають державну підсумкову атестацію у формі ЗНО. Їх комплекти документів формуються у навчальних закладах. Тобто, ця категорія свої документи надає навчальному закладу, а вже заклад надсилає їх нам. Саме навчальний заклад контролює процес.
– Як дізнатись, що ти зареєстрований?
– Деякі думають, що заповнити картку це і значить зареєструватись. Але процес відбувається лише після опрацювання документів нами і отримання зворотнього сертифікату. Це й підтверджує факт реєстрації.
– Як дізнатися, що все зробив правильно?
– Сертифікат прийде на поштову адресу. Перша категорія слідкує сама за кореспонденцією, а другій категорії підтвердження прийде на навчальний заклад. Потім створюється особиста інформаційна сторінка, де буде запрошення, результати, можна відслідковувати апеляційні заяви.
– Які сертифікати дійсні зараз?
– Це документи 2017 і 2018 років, крім сертифікатів з іноземних мов, такі дійсні лише минулого, 2018 року, тому що до тестування з іноземних мовах додано аудіювання. Оцінка рейтингова, тобто, результат одного учасника залежить від кількості людей, які отримали такі ж бали.
– Які причини дають право одразу реєструватись на додаткову сесію?
– Загалом, під час основного періоду реєстрації або перереєстрації подати документи для участі в додатковій сесії мають право особи, які не можуть пройти зовнішнє оцінювання під час основної сесії у зв’язку з тим, що у рік проведення зовнішнього оцінювання навчаються за кордоном, за релігійними переконаннями не можуть взяти участь в основній сесії зовнішнього оцінювання з окремих навчальних предметів, що проводиться в певні дні, обрали для проходження зовнішнього оцінювання два навчальних предмети, тестування з яких проводиться під час основної сесії в один день, вказали на необхідність створення особливих (спеціальних) умов проходження зовнішнього оцінювання, що можуть бути забезпечені лише під час додаткової сесії, у період проведення основної сесії зовнішнього оцінювання з окремих навчальних предметів братимуть участь у міжнародних, всеукраїнських заходах (змаганнях, конкурсах, олімпіадах тощо), включених до офіційних заходів Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України, Міністерства молоді та спорту України, складатимуть державні іспити, перебуватимуть за кордоном, що підтверджується відповідними документами.
– А які випадки можуть бути з плутаниною документів?
– Випускники минулих років часто плутають свідоцтво про неповну базову освіту та атестат про загальну середню освіту. Для реєстрації потрібен другий документ. У випадку отримання свідоцтва ми змушені відмовляти в реєстрації. Часто виникає плутанина із зміною прізвища, наприклад, жінка отримала атестат на одне прізвище, а реєструється вже після укладення шлюбу і зміни прізвища. Тут треба обов’язково додавати документи, які дозволяють простежити причини відмінності прізвищ в реєстраційних документах, тобто копію свідоцтва про шлюб.
– Як реєструються громадяни іноземних держав?
– Паспорт будь-якої країни має бути перекладений на українську і завірений нотаріально.
– Які питання найчастіше виникають щодо терміну реєстрації?
– Поширене питання щодо терміну подачі документів. Хоча, часу досить, 5 лютого – 25 березня. Але центр обробляє близько 50 тисяч документів. Потужність пошти – це півтори тисячі пакетів документів на день. Тому якщо всі вирішать почекати і подати документи 25 березня, ми їх, звісно, зареєструємо, але внести якісь зміни або усунути помилки буде неможливо. Час, відведений на реєстрацію, закінчиться. Тому просимо не відкладати процесс на останні дні.
– Які курйозні питання найчастіше трапляються на момент реєстрації?
– Часто задають питання, що робити, якщо я прохворів увесь період подання документів. Але чи варто тоді взагалі складати іспит? Якщо серйозні проблеми, чи варто ризикувати? Хвороба під час реєстрації не є поважною причиною, щоб подовжити термін.
– Як бути з хворобою в день проведення?
– Це, безумовно, поважна причина. Можна складати під час додаткової сесії. Має бути медична довідка, форма первинної документації № 095/о або листок непрацездатності, подані разом із заявою для участі в додатковій сесії у п’ятиденний термін (робочі дні) з дня проведення пропущеного предмету. Також варто подати документи, що підтверджують будь-яку іншу непередбачувану обставину.
– Як реєструються та складають ЗНО внутрішньо переміщені особи?
– Вони мають право подавати документи через навчальний заклад, але процедура там дещо інша. Бувають випадки, коли у абітурієнта паспорт невизнаної території, тоді реєструємо за свідоцтвом про народження. Якщо свідоцтво про народження втрачене і немає можливості його відновити, потрібна довідка від навчального закладу. Ще існує центр «Крим. Донбас. Україна», де діє спрощена система реєстрації.
– Як складають ЗНО люди з інвалідністю?
– Існує перелік захворювань, що є перешкодою для складання ЗНО. Такі випускники можуть не складати ЗНО, а брати участь у конкурсі до вищого навчального закладу за результатами вступних іспитів. На практиці ж зустрічаємо абітурієнтів, які мають право складати внутрішній іспит, але хочуть писати ЗНО. В такому випадку треба в реєстраційній картці вказати на необхідність створення спеціальних умов для проведення тестування, додати до комплекту реєстраційних документів медичний висновок за формою № 086-3/о.
– Скільки іноземних мов зараз складається, чи буде розширений перелік?
– Не думаю, що буде розширення. Ми не є тією установою, яка впроваджує новації чи приймає управлінські рішення, тому розширення точно коментувати не можемо. Було б непогано, якщо б можливістей складання іноземних мов було якомога більше. Але на сьогодні це англійська, німецька, французька, іспанська. На жаль, кількість тих, хто складає німецьку чи французьку з кожним роком скорочується, англійська фактично витісняє інші іноземні мови. Іспанську, одну з найпоширеніших у світі, обирають одна-дві людини в регіоні. Скласти можна і дві мови. Якщо дві мови попадуть на один день, можна скласти одну під час основної сесію, а іншу – під час додаткової. Нагадую, що це тест з аудіюванням у відкритому просторі, так, як ми чуємо іноземну мову в житті.
– Як ви прокоментуєте думку, що з кожним роком завдання стають все складнішими?
– А я впевнена, що вони стають простішими. Все загалом залежить від предмета. Зрештою, питання просто стають іншими. Ми вважаємо, що абітурієнт добре підготовлений, коли він володіє компетентістними навичками. Але ж саме та сукупність тестів, де є елементи компетентістного підходу, викликає несхвальні відгуки. Абітурієнт має вміти аналізувати і співставляти. В сучасному світі відтворити знання замало. Якщо абітурієнт за останні кілька місяців перед ЗНО нашпигував себе інформацією як новорічна качка, а потім, склавши тест, забув все, це не абітурієнт, який готовий користуватись власними знаннями все життя. Тому саме на компетентістні питання варто звертати увагу. Але якщо взяти два тести з математики, 2008 і 2018 року – різниця колосальна, тест 2008 року набагато складніший.
– Як бути з питанням оціночного характеру? Наприклад, два роки тому мав місце прецендент із уривком тексту Галини Пагутяк.
– Навіть оціночний тест виявляє, в першу чергу, здатність мислити і задумуватись. Якщо говорити конкретно про текст Галини Пагутяк, нічого поганого в тому, що надали оціночне питання і необхідно було визначити головну думку твору, співставити факти. Але якщо в самому творі були дві гілки роздумів, і абітурієнт, вагаючись, не міг обрати правильну відповідь, це некоректно поставлене питання, але зовсім не некоректно поданий тип завдання. Мова йшла про те, що експерти, які випустили завдання, неякісно виконали свою роботу, не побачили відтіночної лінії того, що побачили абітурієнти, виконуючи тест.
– Чому контроль під час тестування ведеться саме з металошукачами?
– Це на жаль, норма проведення тестування. Має бути процедура виявлення заборонених засобів. Але, складаючи тест з мобільним телефоном, це не тестування, це змагання з пошуку інформації в інтернеті. Тоді, коли були запроваджені металошукачі, лише ледачий не приходив на тестування зі смартфоном. Були зафіксовані випадки фіксації завдань в інтернеті під час самого тестування. Проблема в тому, що в такому випадку відбувається переривання процедури тестування, час не рахується, абітурієнти припиняють тестуватись. Поки що альтернативи металошукачам немає.
– Як краще готуватися?
– Я викладаю в одинадцятому класі і особисто довго привчала своїх учнів уважно читати вимоги оцінювання і програму. Діти вважають, що програма – не для них, а для вчителя. Укладачі, в свою чергу, впевнені, що програма – це список вимог до знань та вмінь. Тому якщо абітурієнт вмотивований і знає, навіщо йому тестування, він прочитає програму та, поставивши мету, її досягне. Якщо людина вважає, що програма – це справа вчителя, а розв’язання завдань і навченість абітурієнта – справа репетитора, тобто, хтось має навчити, не абітурієнт готується, а його готують – саме тут виникають розмови про ефективні способи підготовки і винайдення ще ефективніших. Тестування – це не про те, як за 2 місяці ефективно підготуватись, здати і забути. ЗНО – це про те, коли ти знаннями володієш, то маєш змогу це продемонструвати, про ґрунтовну підготовку до того чи іншого предмету.
– Чи залежить місце походження абітурієнта із результатами? Хто складає краще чи гірше?
– Це все вивчається, але рейтинги мають і зворотний бік. Коли є завдання показати кращі результати по ЗНО, наприклад, по школам, починається змагання. Але ж не в ЗНО щастя, а щастя в тому, що людина має вміти вільно користуватись власними знаннями і вміннями.